Winkelcentrum Suydersee | Het Ruim 48, Dronten | 0321 – 701936

Wilt u ook helpen?

Doneer hier boeken

Snel navigeren

Beleidsplan

Inleiding

De Stichting Odd Fellows Boekenverkoop is opgericht in december 2017 en heeft als hoofddoel het verkopen van al eens gelezen boeken voor het goede doel. Dat doet zij uitsluitend met vrijwilligers vanuit een boekwinkel gevestigd aan het Ruim 48 in Dronten en via internet: de eigen site www.bofdronten.nl, een BOL-account en de veilingsite Catawiki. Daarnaast is de Stichting van maatschappelijke waarde vanwege leespromotie, het bieden van stageplaatsen en aantrekkelijk vrijwilligerswerk. 

Visie en missie

De Odd Fellows zijn betrokken bij de wereld om hen heen en voelen zich medeverantwoordelijk voor hetgeen zich afspeelt in de samenleving, dichtbij en veraf. Het uiteindelijke streven is harmonie onder de mensen. Met de opbrengst van de verkoop van al eens gelezen boeken worden lokale kleinschalige goede doelen gesteund. Bij goede doelen verder weg zijn in veel gevallen lokale inwoners betrokken. 

Organisatie

Het Stichtingsbestuur bestaat uit een voorzitter, penningmeester en secretaris. Zij wordt voor de dagelijkse gang van zaken bijgestaan door een werkgroep. Zowel het Stichtingsbestuur als de werkgroep bestaat uit vrijwilligers.

Activiteiten

De al eens gelezen boeken worden door gulle boekengevers aan de Stichting geschonken. Na selectie worden de boeken in de winkel geplaatst of via internet te koop aangeboden. De boekenverkoop gebeurt vanuit een fysieke boekwinkel aan het Ruim 48 in Dronten. De winkel wordt bemenst door vrijwilligers. Over het algemeen kosten de boeken in de fysieke winkel een of twee euro, bijzondere boeken zijn wat hoger geprijsd. De boekenverkoop via internet volgt de marktprijzen voor gebruikte boeken. Het bestuur vergadert regelmatig, deels samen met de werkgroep en deels met afvaardigingen van de besturen van de verenigingen Odd Fellows Dronten. Minimaal eenmaal per jaar is er een vrijwilligersbijeenkomst. 

Inkomsten en uitgaven

Na aftrek van de kosten worden de opbrengsten gereserveerd voor donaties aan goede doelen. De kosten bestaan uit huisvestingskosten zoals huur, energie en onderhoud van het pand.  kosten voor de vrijwilligers zoals koffie en thee, een kerstpakket en een attentie bij ziekte. Er zijn geen beloningen of onkostenvergoedingen voor het bestuur en de vrijwilligers. 

De penningmeester beheert de financiële administratie en keert de donaties uit aan de goede doelen. De keuze van de goede doelen gebeurt op voordracht van de commissie Maatschappelijke Activiteiten van de Odd Fellows Dronten, onder goedkeuring van minimaal twee leden van het Stichtingsbestuur. De donaties aan de goede doelen worden vermeld in de nieuwsbrief voor de vrijwilligers, in een zichtbaar opgehangen jaaroverzicht in de boekwinkel en op de website.

De staat van baten en lasten en het actuele verslag van activiteiten worden jaarlijks op de website gepubliceerd.

Jaarverslag

1. Inleiding

Dit jaarverslag betreft de periode van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024. De doelstelling van de Stichting OFBD: de verkoop van goede, eens gelezen boeken om daarmee geld voor goede doelen te genereren. De Stichting is ANBI gecertificeerd en de betreffende verplichte gegevens zijn gepubliceerd op de website www.ofbd.nl. Vanaf februari 2024 www.bofdronten.nl

2. Organisatie en bezetting

De personele organisatie bestaat uit drie groepen: het Bestuur, de Verantwoordelijken en de vrijwilligers die actief zijn in de fysieke en digitale boekenverkoop.

Het Stichtingsbestuur wordt gevormd door:

  • Yvonne den Boer, voorzitter 
  • René Lubbes, secretaris
  • Ina de Ruiter, penningmeester

Op 21 februari 2023 legde de secretaris om gezondheidsredenen zijn functie neer. Sindsdien is de functie vacant. Die taken worden verdeeld tussen de voorzitter en penningmeester. 

In totaal zijn binnen de Stichting vijfenvijftig vrijwilligers actief waarvan drieëndertig uit de beide Odd Fellow Loges. 

Het Bestuur vergaderde zesmaal en het Bestuur hield viermaal met de Verantwoordelijken een Groot Overleg. In de gezamenlijke vergaderingen werden de operationele zaken van de boekenverkoop besproken.

Afstemming met de Commissie Maatschappelijke Activiteiten vond tweemaal plaats. 

Met de beide Loge Besturen vond tweemaal overleg plaats waarin goedkeuring werd verkregen op belangrijke voorstellen, waaronder het ontwikkelen van een huisstijl. 

Eind 2023 zijn zes Verantwoordelijken actief. Hun taak is de organisatie van de twee verkoopkanalen, het transport, de huisvesting, de vrijwilligers en het verzenden van de internetbestellingen. 

Op hun beurt ondersteunen de Verantwoordelijken de vrijwilligers met een specifieke taak: waaronder de etalage, sociale media en de redactie van het BoekWinkelBericht. 

In samenwerking met de Commissie Maatschappelijke Activiteiten is een actieweek voor een specifiek goed doel georganiseerd (Sheltersuits).

Tijdens Koningsdag en de Meerpaaldagen stond de winkel met diverse activiteiten extra in de publieke belangstelling. 

3. Boekwinkel en Internetverkoop

De verkoop van eens gelezen boeken kon ook in 2023 weer een succes genoemd worden.

De totale netto omzet via beide verkoopkanalen kwam uit op € 78.000,-

De lasten voor huisvesting en overige winkelkosten bedroegen € 39.000,-

De Commissie Maatschappelijke Activiteiten kon een bedrag van € 39.000,- noteren voor donatie aan goede doelen. Dit bedrag is exclusief de reserve van € 28.500,- voor ‘eventueel mindere tijden’ wanneer de  boekenverkoop mocht stagneren. 

Volgens het Jaarverslag 2023 van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten is aan goede doelen 

€ 53.700,- geschonken. 

Het netto-resultaat van de Stichting OFBD kwam daardoor uit op min €15.000,-

Het boekjaar van de Stichting loopt van 1 januari t/m 31 december. De officiële financiële verantwoording is  opgesteld door de penningmeester van de Stichting Odd Fellows Boekenverkoop Dronten en goedgekeurd door de penningmeesters van de Flevoland Loge nr. 83 en de Zeeaster Rebekkah Loge nr. 38.

De organisatie en de bezetting van de boekenverkoop vraagt veel inzet van betrokkenen. 

De Verantwoordelijken regelen de dagelijkse operationele gang van zaken in de winkel, de internetverkoop en de inzet van de vrijwilligers. 

Met alle vrijwilligers is een schriftelijke vrijwilligersovereenkomst aangegaan. De originele overeenkomsten worden door het bestuur beheerd, de vrijwilligers ontvingen een digitaal afschrift. 

Het jaar werd afgesloten met een kerstpakket voor alle vrijwilligers. 

De internetverkoop is het gehele jaar uitstekend verlopen. De verzending werd zelfstandig uitgevoerd door een groep vrijwilligers. 

Onze eigen website www.OFBD.nl krijgt steeds meer bekendheid, mede door onze advertentie in het vakblad ‘Boekenpost’. De advertentiekosten zijn hierdoor ruimschoots goedgemaakt.

Voor onze Public Relations konden we ook in 2023 weer gebruikmaken van diverse gratis advertenties in de FlevoPost regio Dronten.  

Er verschenen dertien nieuwsbrieven in de vorm van het ‘BoekWinkelBericht’. Deze werden verstuurd aan alle vrijwilligers en de leden van beide Loges. 

Ook dit jaar verschenen diverse persberichten. 

4. Financieel overzicht

Het financieel overzicht over 2023 geeft het volgende beeld.

Nota bene: voor de volledige financiële details verwijzen we naar het financiële jaarverslag 2023.

Opgesteld door:

Bestuur Stichting Odd Fellows Boekenverkoop Dronten

Dronten, januari 2024

Eindresultaat 2023 Begroting 2023 De relatie geheel 2023 tot begroting 2023
Netto omzet boeken verkoop fysieke winkel
€ 40.000
€ 31.900
25% meer verkocht
Netto Inkomsten uit verkoop via internet
€ 38.000
€ 30.800
23% meer verkocht
Uitgaven huisvesting
€ 29.000
€ 32.500
Huurverhoging in maart naar beneden bijgesteld
Uitgaven ICT, WOZ. BTW en overige kosten)
€ 10.000
€ 10.800
Vrijwel gelijk
Beschikbaar voor donaties aan goede doelen
€ 39.000
€ 19.400
Voorzichtig begroot
Scroll naar boven